Vega i januar

Vegaøya

Onsdag 22 - torsdag 23.1.

Denne gangen reiser vi kollektivt; buss fra Tjøme (68 kr for oss to), tog Tønsberg - Grong (ca 600 kr), buss Grong - Brønnøysund (748 kr!) og hurtigbåt Brønnøysund - Vega ( 322kr ). Litt morsomt å sammenligne prisene på de forskjellige etappene. Det er dyrt å bo nord i landet vårt!

Etter ca 24 timer er vi på plass hos storesøster og mann på den vakre øya Vega. Den siste etappen med båt ut hit var litt i overkant tøff for oss søringer. Det var litt høyere hopp fra bølgetopp til bølgedal enn vi er vant til. Forsto på de fastboende at ferden hadde vært noe tøffere enn vanlig for dem også, men gøy! Bevares!

ikke noe snø her heller, bare regn og vind. Masse vind!

Fredag 24.1.

Fantastisk lys i Levika

Vega er naturelskeres eldorado, og det er mange muligheter for små og store opplevelser. I dag starter vi med en biltur til nordsiden av øya der vi parkerer og går en fin liten tur til Kjellerhaugen. Her er det hogd en del sitkagran, slik at området er blitt åpent og fint. Vi har 360 graders utsikt, men dessverre er ikke sikten altfor god for øyeblikket. Det blåser heftig her oppe, men hvis vi vil kan vi søke ly i en fin gapahuk som er bygget her.

Seinere på dagen kjører vi sørover på øya, til Eidem. Herfra går vi i stiv kuling med hagl rett i øynene, videre langs veien utmed havet og til øyas flotteste badestrand, Juvika. Lyset er helt fantastisk her ute, og fargen på vannet varierer fra lys turkis til dypt blålilla.
Vi går en litt annen vei tilbake. Nå går vi inn i furuskogen der vinden merkes mye mindre. Vi følger jordveier og dyretråkk i spennende terreng.

• Utsikt mot Kjellerhaugvatnet

• To søstre

• Tur til Eidemstranda

• Digre ting driver i land i stormen

• Litt fint hagl legger seg på marka

• Spennende gammel furuskog

Lørdag 25.1.

Vinterstemning på Vegstein

Det har snødd i natt! Herlig! Vi får litt vinterfølelse! - og vi skal ut og gå. I dag kjører vi til Vegstein på nordsida av øya. Dette er et gammelt handelssted der det nå er en liten butikk med vaffel og kaffesalg, som er åpent i sommersesongen. Det lille museumet, med små og store båtmotorer, er heller ikke åpent nå på vinteren.

Vi går en runde blant nybygde hus og hytter. De har en fantastisk utsikt, disse som holder til her. Værhardt, javel, men det panoramaet! Og i dag ligger sjøen mest som et speil.

Det er lørdag i dag, og det betyr bakkegåtrening for de som ønsker å komme i form. Da møter de som har lyst kl 15:00 på parkeringen ved Steinalderløypa på veien mot Hestvika. Og vi kaster oss på. Godt å kjenne at kroppen funker, og moro å prate med nye mennesker.

Etterpå er det deilig med en dusj, og så kan vi kose oss resten av kvelden med god samvittighet.

• Kan ikke klage på utsikten

• Blikkstille vann ved Vegsteinøya

Søndag 26.1.

Snøen har lagt seg på Eidem

Det har snødd tung, våt Snø i natt, men nå regner det litt forsiktig. Bilen får stå foreløpig, og vi vasser avgårde en drøy km ned til naustene ved Vikasjøen. Vinden er totalt fraværende, og det er tungt å gå på glatt asfalt og i våt snø, så vi blir fort varme under regntøyet.

Seinere blir vi invitert til nevøen min med familie på kaffemat. Her får jeg prøve meg på ATV, og blir totalt hekta! Dette er gøy!

Mandag 27.1.

Det blåser i dag, men ikke noe regn, så vi bestemmer oss for et tur på østsiden av øya. Vi kjører til Kjul, parkerer bilen og følger en jordvei sørover, helt ned til ei lita strand. Litt snø dekker marka, og den skaper en flott kontrast til den mørkt blågrønne sjøen.

Vi går langs sjøsiden tilbake. Et sted er det satt opp ei grillhytte i et lite skogholt, og noen hundre meter lenger nord, ved ei flott sandstrand, er det satt opp gapahuk og grillplasser.

Utpå kvelden tar vi bilen til Gladstad. Her går vi lysløypa på ca 2,5 km. Turen går i skogen, og snøen som har falt de siste dagene gjør det litt tungt å gå.

• The end of the road

• Havet er sjelden helt i ro

• Kjulstranda

• Det skikkelig skummet

• Tur i lysløypa på Gladstad

Tirsdag 28.1.

Søla, den vesle øya som ligger rett vest for Sundsvoll. Her var det villgeiter før i tiden.

Det snør i dag. Først lett, fin snø, men etterhvert blir alt hvitt! Vi tar bilen bort til Sundsvoll, der Vegatrappa starter. Egentlig hadde vi tenkt oss opp i trappa, men nå er den akkurat stengt pga fare for steinsprang i forbindelse med frostsprenging. Men vi kan gå et stykke inn til ura der selve trappa starter. Det er en fantastisk tur, og vi nyter den storslåtte utsikten underveis.

Det er litt trist å måtte snu, men vi får ta det igjen seinere. Jeg gikk opp her i sommer, og det var en ubeskrivelig opplevelse. Anbefales på det varmeste.

• Enorme edderkopper her oppe

• Utsikt nordvestover

• Best å søke ly for de store myggene

Hit, men ikke lenger i dag

Onsdag 29.1.

Herfra ser vi nordøstover inn mot fastlandet

Vi har vinter her, og et helt fantastisk lys. Det er tusen forskjellige blåtoner. Været varierer mellom småregn, snø både vannrett og loddrett og innimellom et ørlite gløtt av sol. Temperaturen er snill, men med vind på utsatte steder kjennes det godt i kinnene.

I dag går turen til Bjønnlien, ikke så langt unna sånn ca midt på øya. Vi parkerer ved hovedveien og går innover til taubanen som går opp på Gulsvågfjellet. Herfra må vi vasse i snøen ned til ei diger kule som ligger plassert i skogkanten. Den skal nok etterhvert plasseres på en mast oppe på fjellet.

• Det der var litt av en snøball!!!

• - eller? Diger i alle fall!

Torsdag 30.1.

Turens fineste vær til nå! Vi har planlagt tur til Kirkøy -Holand. Det er ganske lite vind her på Vika i dag, men ute ved Nes blåser det merkbart mer. Sola vil fram, men skydotter gjør sitt beste for å hindre den, og dette skaper fantastiske lysformasjoner på himmelen.

Siden snøen har lagt seg over landskapet, må vi holde oss til veiene når vi går. Men det er mange veier her og lite trafikk, så det gjør ikke så mye. Vi går bortom Verdensarvsenteret på Gardsøya, og nå har sola et lite overtak slik at vi kan nyte de første livgivende strålene. Verdensarvsenteret er en spennende bygning og har en utrolig flott plassering her ute på den vesle øya her ute i havet. Senteret ble åpnet av kronprins Haakon 13. juni i fjor og inneholder kafe, filmrom, forskerrom, en spennende utstilling og enda litt mer. Dessverre er det stengt nå, men jeg var her i sommer og ble mektig imponert.

I løpet av de over 40 årene jeg har besøkt Vega har det skjedd mye her. Øya har fått verdensarvstatus bl a, og det bygges mye nytt, både hytter og hus, men veistandarden er omtrent den samme. Det er synd, for det blir stadig mer trafikk her, ikke minst av store biler i forbindelse med bygg, anlegg og landbruket. Dessuten blomstrer turismen virkelig her.

Noe som er veldig synd er at det står så mange tomme hus på øyene. De fleste blir brukt i en kort sommersesong, men en del er bare overlatt til forfallet.

• Fjære sjø

• Øya Søla til høre i bildet

• Sola sleit i dag

Verdensarvsenteret

Fredag 31.1.

På vei over Lamøya

Sola skinner i dag! Obs! Jeg mener skinte. Det var ikke så lenge det varte, men fint var det! Vinden er i overkant frisk i dag. Det meldes om at er av fergene på rv17 er innstilt.

Vi skal ut å gå, selvfølgelig, og nå går ferden til Husøy på Nes. Her parkerer vi og går 2,8 km på Lamøya og til Guristraumen. Stiv kuling midt i mot så tårene spretter i øya, og jeg er sjeleglad at jeg har hette på jakka. Guristraumen har navnet sitt etter Guri som druknet her i den strie strømmen. Det er smalt her, og mye vann skal ut og inn ved flo og fjære.

På tilbakeveien har vi vinden i ryggen og vi simpelten flyr bortover den lave øya. Plutselig får vi øye på et bittelite hode som titter opp mellom noen små øyer. Det er en av de mange oterne som lever her på øyene. Oterne utgjør en trussel mot den verdifulle ærfuglbestanden, da de spiser egg og unger.

Etter en liten stund finner vi også en tydelig otersti som krysser øya.

Rett før vi når bilen igjen begynner det å regne. Snakker om flaks!

• Det blåser heftig ved Guristraumen i dag

• Det var en gang ei kråkebolle...

• Otersti over Lamøya

Lørdag 1.2.

Lørdag er det kakefeat på skolen på Gladstad. 3.kl har kafé, og vi tropper opp som familievedheng. Gode kaker, hyggelig selskap, morsom underholdning, og attpå til fikk vi to gevinster på lotteriet! Når vi takker for oss er vi fulle av kake og kaffe og lastet med et hoppetau i neonfarger og en rød kazoo.

Klokken 15:00 møter vi opp i Hestvikbakkene for å delta i ukens motbakketrim. Det blåser hemningsløst, regnet siger på fra sørvest og veien er sleip av sørpe, men vi biter tenna sammen og gir på oppover bakkene. I dag er vi 10 ivrige sjeler her, og etter fem turer opp og ned bakkene er vi våte som drukna katter. Hjem til varm dusj, og så kan kvelden tilbringes på sofaen med god samvittighet.

Søndag 2.2.

Sluddet legger seg på vinduskarmen

Vinden har herjet rundt hushjørnene i natt, og regnet har slått mot vinduet. Det er en grå morgen som møter oss. Mot fjellene kan vi se sludd som fyker vannrett i luften.

Vi skal ut og gå i dag også, og vi satser på at det blir litt opphold mellom bygene. Første etappe er grendehuset på Vika der vi koser oss med vafler, kake og kaffe. Her er det livlig med unger som leker og turner i en stang tvers over lokalet. Det har de gjort i flere generasjoner. Vår nabo ved kaffebordet forteller at han hang i den stangen i 1945!

Etter formiddagens vaffelfest blir det tur i lysløypa på Gladstad. Det er ikke så mye snø her nå. Regnet de siste dagene har tæret bort mye, og noen steder er det helt bart. Løypa er fin å gå, og vi tar en liten sving rundt i boligområdet her også. Regnet holder seg borte mens vi går. Utrolig hvor heldige vi er i dag.

• Aktive unger under taket på velhuset

• Bart i skogen i lysløypa

• Mørke skyer lover mer regn

Mandag 3.2.

Endelig sol!

Siste dagen vår her, og øya har bestemt seg for å vise seg fra sin absolutt beste side! Nattens snøbyger har drysset grovkornet snø over fjellene og veiene. Himmelen er knallblå og det er noen få kalde grader selv om sola endelig skinner. For en dag å bare knyte på seg vintersko og gå de tre kilometerne ned til Eidemsjøen. Vinden er nesten totalt fraværende, bare en liten sno fra nord merkes såvidt.

Jeg blir ikke mett av å beundre de flotte fjellene der de skinner hvitt i solen. Taggete topper tegner seg mot en kongeblå bakgrunn. Vega er vakker i all slags vær!

• Eidemsjøen, og ute i havet ser vi Mudvær

• Lange skygger skapes av vintersola her nord

• Nye og gamle båtnaust side om side